
Снимки: Polina Tankilevitch / Pexels
Пуловерите с коледни мотиви и разноцветни плетки са станали неизменна част от културата на коледните празници в последните две десетилетия. Те имат голямо отражение в филмовото изкуство и имат участие в изграждането на визията на всеки успешен и може би не чак толкова успешен коледен филм. Но откъде всъщност тръгва този толкова противоречив тренд?
Истината е, че така наречените "грозни" коледни пуловери започват своята епична история през 50-те и тяхната първоначална идея изобщо не е била да си спечелят тази слава, а по-скоро да запълнят една пазарна ниша, която тогаващните представи за перфектен дом и семейство са имали като потребност. Те стартират своя обществен живот със съвсем различно прозвище – "Jingle Bell Sweaters". Целта им била дискретно да покажат празнично настроение и артистизъм. През следващите две десетилетия те продължават своя живот в сянката на далеч по-успешни празнични тенденции на официалните облекла, но само за да бъдат открити отново през 80-те.
80-те години са истински ренесанс за тази тенденция. Те заемат своята знакова роля в света на киното и печелят славата на един от най-нежеланите коледни подаръци, които децата обикновено получават от своите родители или роднини. Освен в света на киното, те навлизат в живота на обикновените хора (особено в САЩ), където започват да се появяват все повече различни вариации, включващи лапички, огромни златни панделки или името на дадено семейство.
Това ни води до една традиция, която в момента може да срещнете единствено в някоя сладникава комедия на CBS или Lifetime, а именно семейните картички със снимки, на които всички са облечени в еднакви коледни пуловери и позират пред перфектно наредената си всекидневна или пък в някое нереалистично фотостудио. Това ни води до един културен феномен, който показва нуждата от социална показност преди създаването на социалните мрежи. Това е истинско доказателство, че дори социалните мрежи да загинат, нуждата ни от социално одобрение ще остане.
Следващото десетилетие от живота на този тренд се оказва не толкова успешно и, до началото на новия век, то е застрашено от изчезване. Но една странна, може да се каже, и почти спонтанна идея го спасява от пълното му изчезване. А именно две находчиви момчета от Ванкувър, които организират първото в света парти на коледните пуловери, което се превръща в тотален хит и става масов тренд по целия свят.
След като това ново явление отминава, живота на коледните пуловери продължава като през 2007 г. търсенето под наименованието „грозни коледни пуловери“ се увеличава главоломно и те отново навлизат в масовите медии. Следващата тяхна еволюция до голяма степен се дължи на магазините за бърза мода (H&M, Forever 21, Terranova и т.н.), които ги превръщат в хумористичен израз или микс от популярни герои и фрази. Това бързо ги преобразува в нова концепция на този така класически коледен тренд, което води до поредна вълна внимание за тях. Голям брой знаменитости започват да се появяват публично с тях като например Miley Cyrus, Meghan Trainor, Kanye West, както дори и политици като Hillary Clinton. Жаждата за тях става толкова голяма, че започва огромно издирване на такива винтидж пуловери за по-голяма автентичност и усещане за епохата.
Bрандовете за бърза мода превръщат коледните пуловери в голяма сила на пазара. Тези "грозни" пуловери изведнъж погребват изчистените в неутрални цветове пуловери, характерни за началото на новия век, и дават сила на ярките цветове и смелите цветови комбинации.
Това ни води до една от основите дизайнерски компании, които в последното десетилетие включват в колекциите си много пуловери от този стил, а именно Gucci. Като бранд с дългогодишна история, завладяващ света на модата още от 1921 г., за 2019 г., те имат 487 магазина и 17 157 служители из целия свят. За многогодишната си история, Gucci успява да е винаги в крак с времето и да не се превърне в динозавър до останалите съвременни брандове. Чрез пуловерите, те показват точно този стремеж за развитие. Техните смели комбинации и използването на всякакви отличителни принтове, включително и коледни, успяват да избягат от лошото и детинско мнение за тенденцията. Техни изделия се появяват в музикални клипове, филми и други, като обаче никога не губят усещането за Gucci в дрехите си.
Истината, която доста от нас биха отрекли е, че всеки, малко или много, симпатизира тайно на този тренд, който все още влиза в критериите за липса на вкус. Въпреки това, той продължава да гради нова репутация и да възвръща добрия си имидж на световната модна сцена от брандове като Gucci. Модата е един цикъл, който винаги ни връща в различни тенденции от предишните десетилетия, за да ги преоткрием. И сега ние имаме шанса да преоткрием тази толкова несправедливо отхвърлена дреха. За това предизвиквам всеки да отвори гардероба и душата си и да приеме топлата прегръдка и коледната магия на тази така пъстра тенденция.
Оригинално публикуван в блога на Александър Кирчев. Последвайте Александър в Instagram и Out.bg в Facebook / Instagram.
Прочетете още

Sona 2 Cruise е секс играчката, без която не мога

Немили-недраги? ЛГБТИ+ емигранти разказват

Немили-недраги: Тук се чувствам много по–приет

Немили-недраги: Никога не съм знаел, че съм толкова силен

Немили-недраги: Ако следваш сърцето си никога няма да сбъркаш
